Oversikt webseminar Vår 2016

12. januar – kl.10.00 GAFE og Google Classroom  Opptak

Caspar H

I dette webinaret ser vi nærmere på mulighetene som ligger i GAFE, Google Apps For Education. Vi tar utgangspunkt i gskole.no kontoen til alle ansatte og elever i HFK. Deling, samskriving og vurdering for læring er stikkord for denne økten. Eksempler på hvordan samskriving og veiledning av elever kan foregå, og bruk av google skjema for rask tilbakemelding og egenvurdering for elevene vil bli vist.

 

 

 

20. Januar kl.0900 – Lage interaktive oppgaver på deling.ndla.no  og lisensregler(språk)  Opptak

Johannes-Leiknes-Nag-252x300

Johannes Leiknes Nag – Vardafjell vgs og NDLA

Med H5p-teknologi er det mange muligheter for å enkelt og effektivt lage øvingsoppgaver til elevene med oppgavetyper du ikke finner andre steder. Oppgavene kan tagges med læreplanmål og deles. Eksempler på innholdstyper: klikk-på-ord, quiz eller youtubevideo med forklaringer og oppgaver underveis. Se bruksanvisninger på h5p.org

Målgruppe: Lærere i språkfag og alle lærere som ønsker å lære noe om interaktive oppgaver på deling.ndla og lisensregler

 

20. Januar kl.12.00 – Lage interaktive oppgaver på deling.ndla.no (samfunnsfag)  Opptak

Johannes-Leiknes-Nag-252x300

Johannes Leiknes Nag – Vardafjell vgs og NDLA

Med H5p-teknologi er det mange muligheter for å enkelt og effektivt lage øvingsoppgaver til elevene med oppgavetyper du ikke finner andre steder. Oppgavene kan tagges med læreplanmål og deles. Eksempler på innholdstyper: klikk-på-ord, quiz eller youtubevideo med forklaringer og oppgaver underveis. Se bruksanvisninger på h5p.or

 

 

21. Januar  kl.0900 – Lage interaktive oppgaver på deling. ndla.no(realfag)  Opptak

Johannes-Leiknes-Nag-252x300

Johannes Leiknes Nag – Vardafjell vgs og NDLA

Med H5p-teknologi er det mange muligheter for å enkelt og effektivt lage øvingsoppgaver til elevene med oppgavetyper du ikke finner andre steder. Oppgavene kan tagges med læreplanmål og deles. Eksempler på innholdstyper: klikk-på-ord, quiz eller youtubevideo med forklaringer og oppgaver underveis. Se bruksanvisninger på h5p.or

 

 

Onsdag 3.februar 14.00 – 15.00 Lese og skrivestøtte med TextPilot – PC  Opptak

Geir Sigurd

ePedagog Geir Sigurd Handegård  Norheimsund vgs

Elever med dokumenterte lese og skrivevansker har rett på tilretteleggings programvare som TextPilot, dekka av NAV. Skular kan kjøpe skuleversjoner.

Med dette webinaret får ein demonstrert funksjonaliteten på programvara TextPilot for PC. Ein er innom innstillinger, prediksjon, ordbok, stavekontroll for Norsk og Engelsk. Opplesing av eigenprodusert tekst, nettsider og scanna materiele. Generering av lydfiler med talesyntese.Textpilot.no

Målgruppe: Alle, Elevinspektør og rådgjevar bør kjenne til dette.

Onsdag 3. februar 10.00 – Mac+iPad: skjermvideo i Quicktime og iMovie – Epedagog Sveinung Igesund, Sykehusskolen, Nordahl Grieg vgs   Opptak

Sveinung Igsesund

Å kunne å lage skjermvideoer har blitt aktuelt i skolen med omvendt undervisning og videovurdering. Dette webinaret viser hvordan en kan lage skjermvideoer med standardprogramvaren på en Mac. vi vil se på programmene Quicktime og iMovie. I tillegg vil vi se på hvordan lage skjermvideo fra iPad/iPhone.

 

 

Torsdag 4. februar 10.00 Mac: Musikk og lydredigering i Garageband – Epedagog Sveinung Igesund, Sykehusskolen, Nordahl Grieg vgs Opptak

Sveinung Igsesund

Sammensatte tekster og digitale fortellinger er på læreplanen. Vi skal se på hvordan standardprogrammet Garageband på Mac kan brukes til å spille inn musikk, lage hørespill eller lage lydspor til videoer.

 

 

 

Torsdag 4.februar 14.00 – Office Mix i O365 v/Ørjan Andersen Godalen vgs   OPPTAK

orjan

Dette webseminaret tar for seg PowerPoint Mix i Office 365 (O365).

Ørjan viser hvordan han bruker Mix til å spille inn korte undervisningsøkter der han driver med omvendt undervisning.

Webinaret tar for seg hvordan man kan lage filmsnutter i Mix og fordeler og ulemper for elevene…..

Ørjan viser eksempler fra hvordan han bruker Office Mix for TIP.

Målgruppe: Alle

Tirsdag 9. februar 1800- Office 365 v/Gaute Øvrebekk St.Svithun vgs  OPPTAK

GAute-264x300

Hvordan kan vi bruke mulighetene i Office 365 i klassesammenheng.

Særlig med tanke på hva som kan gjøres i outlook og kalenderen.                                         

Målgruppe: Alle

 

10. Februar 10.00 – 11.00 Erfaringer med SolidEdge ST 8 – ordered. Kva er nytt med ST8?   

Geir Sigurd

ePedagog Geir Sigurd Handegård  Norheimsund vgs

Han har sidan 2007 nytta DAK programmet SolidEdge i faget dokumentasjon og kvalitet, Teknikk og industriell produksjon Vg1 og Vg2 Industriteknologi.Han har hatt mange dagkurs for TIP lærarar som ePedagog rund om i HFK. Han har utvikla eigne elev øvingar med videostøtte (instruksjonsvideo) på YouTube. Les meir på iktrommet.no.

Med ette Webinaret vil ein dele erfaringer med SolidEdge ST 8 – ordered og kva som er mest nytt i forhold til tidligare versjonar.

Målgruppe: Lærarar på Teknikk og industriell produksjon – andre interessegrupper for DAK

16.Februar 20.00 – Omvendt undervisning – Kahn Academy , og Campus Inkrement – Christian Johnsen, Fyllingsdalen vgs. ePedagog HFK    Opptak

ChristianI dette webseminaret ser vi nærmere på de populære plattformene Campus Inkrment, og Kahn academy. Campus Inkrement er et norsk nettsted som tilbyr helt gratis undervisningsmateriale i form av videoer og oppgaver som elevene kan benytte seg av. Kahn Academy er en internasjonal side som tilbyr gratis læremidler i form av videoer oppgaver ++. Ble startet i 2006 av Salman Khan tidligere lærer og Hedgefond analyst.

Torsdag 25.Februar kl.1800 – Klassenotatblokk i OneNote v/Gaute Øvrebekk St.Svithun vgs    OPPTAK

GAute-264x300

Hvordan opprette en felles OneNote for en klasse (Klassenotatblokk).

 Litt tanker om hvordan det kan brukes, og generell bruk av OneNote

Målgruppe: Alle

2. Mars  kl.10.30 – Omvendt undervisning – Elisabeth Engum – Lektor Amalie Skram vgs.  OPPTAK

Elisabeth engum

Elisabeth Engum gir oss en innføring i bruk av Omvendt undervisning, teorien bak, og hvordan man selv kommer igang. Elisabeth var en av de første i Norge som startet med Omvendt undervisning, så vi kan si hun har «lang» erfaring på området.

Les mer om kursholder her

 

15. Mars 10.00 – Scratch Christian Johnsen, Fyllingsdalen vgs. ePedagog HFK    Påmelding

Christian

Programmering for elever og lærere. Dette svært populære programmeringsspråket utviklet av MIT, er svært enkelt å lære både for elever og lærere. Krever ingen forkunnskap om programmering. Kun fantasien setter grenser for hva dette kan brukes til i undervisningen, i dette kurset viser vi noen eksempler. Vi anbefaler at du skaffer deg en konto her før kurset.

Målgruppe: Alle

15. Mars – kl.12.00 – Spill i undervisningen – Tobias Staaby – Nordahl Grieg vgs   Påmelding

Tobias s

 http://www.nrk.no/hordaland/tar-zombiar-med-inn-i-klasserommet-1.11473634
http://ngvspill.wordpress.com/2014/03/12/om-skyrim/

I dette seminaret får du en innføring i hvordan man kan bruke kommersielle spill i undervisningen. I religion brukes “The Walking Dead” fra Telltale Games som kontekst for etiske diskusjoner, og “Skyrim” blir brukt som et bakteppe for å diskutere norsk nasjonalromantikk. Tobias pakker også det hele inn i en svært godt pedagogisk forsvarlig matpakke, og kommer med et par didaktiske og pedagogiske prinsipper for spill i skolen. Dette webseminaret passer for alle som er opptatt av spill i undervisningen, men spesifikt fag-innhold vil være som nevnt under.

Målgruppe: Norsk, samfunnsfag, relegionslærere

16. Mars  kl. 14.00 – 15.00 – Lage ukeplan i itslearning – Arvid Brurok, Tertnes vgs.    Påmelding                   

Flere skoler i HFK har tatt i bruk kalender i itslearning som ukeplan for elevene. Kurset vil gå gjennom hvordan dette kan gjøres, og hva som må til for at dette skal fungere. Dette er et opplegg som gjør at ukeplanen som lærerne legger ut er det første eleven ser på skoledashbordet når eleven logger seg på itslearning («In your face» er prinsippet). Det vil også bli vist hvordan en kan koble planleggeren direkte til elevens ukeplan på skolens dashbord.

Målgruppe: Avdelingsledere og lærere alle fag.

(planlegger og kalender)

 

20. April  kl. 09.00 – Geogebra – Tove Anette Holter – Osterøy vgs- ePedagog HFK  Påmelding

Tove anette H

Fredag 22.april kl.1300- Dannelse og etikk knyttet til bruk av sosiale medier  – Johan Inge Weltzien- Sandens vgs  Påmelding

JohaningeweltzienWebinaret tar utgangspunkt i en masteroppgave – Forsvarlig bruk av sosiale medier laget av Tor Eide og Johan Weltzien.  Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier er en viktig del av elevenes hverdag, og bruken av disse fører med seg både positive og negative hendelser, både i skolehverdagen og privat. Ofte opplever læreren at hendelser som skjer i fritida også blir en del av skolehverdagen.
Læreren vil ofte komme opp i etiske dilemmaer knyttet til elevenes bruk at sosiale medier, og mange forskere (og lærere) rapporterer om uvettig bruk av sosiale medier blant unge. Masteroppgaven ser på hvordan lærerne takler ulike scenarier knyttet til uheldig bruk av sosiale medier, både i skolesammenheng og i den private sfære ut fra en profesjonsanalyse.
I Rammeverket for grunnleggende ferdigheter (2012) under digitale ferdigheter er det beskrevet at elevene skal kunne: Bruke Internett og sosiale medier forsvarlig og ha evne til etisk refleksjon og vurdering av Internett og sosiale medier som kommunikasjons- og informasjonskanal. I foredraget vil jeg prøve å gi noen råd og vink om hvordan læreren skal møte kravene knyttet til digitale ferdigheter i sosiale medier som er beskrevet i Rammeverket. I løpet av vinteren skal IKT-plan for videregående skole (i regi av Senter for IKT i utdanningen). Denne planen gir læreren undervisningsopplegg som ivaretar de grunnleggende ferdighetene knyttet til digital kompetanse. Jeg vil gå igjennom strukturen i denne nettressursen så sant den foreligger til angitt utgivelse.

28. April kl. 12.00 – Skylagring – Geir Sigurd Handegård og Christian Johnsen  Påmelding

I dette webinaret går vi gjennom de grunnleggende funksjonene til de vanligste skylagringstjenestene, hva er forskjellen, hva kan de brukes til, og hvilken er best?

 

Målgruppe: Alle

Tirsdag 3. Mai 10.00 Vurdering, og bruk av flervalgstester i itslearning. Christian Johnsen, Fyllingsdalen vgs. ePedagog HFK   Påmelding

Christian

Vurdering, og bruk av flervalgstester i itslearning. Vi ser nærmere på Karakterskalaer, og hvordan lage egne vurderingsskalaer. Vi ser også nærmere på poenggivning ved flervalgstester, og bruk av trekk. Gode pedagogiske eksempler på bruk av flervalgstester i kombinasjon med omvendt undervisning. Vi tar også en nærmer titt på god bruk av vurderingsboken i itslearning og bruk av innholdsblokken «fagfremdrift».